Marko Mäkinen
Aistijamit

Kontrolli pettää ja muita kaamosajan tapahtumanostoja

Juttu
|
Taija Roiha
|

Marraskuun lopun pimeydessä toimitus suosittelee lepoa, pimeydelle antautumista ja moniaistisen esitystaiteen äärelle hakeutumista. Tutustu kuukauden tärppeihimme alta!

Nuoren Voiman uudessa verkkojulkaisusarjassa nostetaan esiin ajankohtaisia tärppejä taide- ja kulttuurialan tapahtumista, esityksistä, näyttelyistä ja muista lukijakuntaamme potentiaalisesti kiinnostavista jutuista.

Annamme erityistä huomiota pienille produktioille sekä kirjallisuuteen liittyville tapahtumille ja teoksille. Toimituksemme sijaitsee Helsingissä, mutta pyrimme huomioimaan myös muiden kaupunkien tarjontaa parhaiden kykyjemme mukaan.

 

Aistijamit


Kuva: Marko Mäkinen

Nykykulttuurimme on vahvasti visuaalisuuden määrittämää. Mutta mitä tapahtuu, kun näkevän silmät sidotaan ja on antauduttava muiden aistien vietäväksi? Tätä kysymystä tutkaillaan ohjaaja, esiintyjä ja dj Samee Haapan vetämissä Aistijameissa. Kyseessä on Kaiken keskuksen immersiiviseen Aisticocktailbaari-esityskonseptiin perustuva tapahtuma, johon heittäydytään moniaistisesti mutta silmät kiinni.

Aistijamit.
10.12.2022.
Esitystaiteen keskus, Suvilahden Puhdistamo. Kaasutehtaankatu 1, Helsinki.
Liput 10 e. Liput ja lisätietoja täältä:
Aistijamit ❀ Sensory Jam 10. 12. 2022 — Shop for Everything (holvi.com)

 

XS – Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaali


Kuva Ella Skoikan ja työryhmän teoksesta Poet in my – my life as Fabou. Kuvaaja: Katri Naukkarinen.

Tänä vuonna 14. kerran järjestettävä Ehkä-tuotannon XS-festivaali tarjoilee uutta tanssi- ja esitystaidetta Turun Kutomolla ja Titanik-galleriassa. Ohjelma on runsas ja monipuolinen.

Tanssi- ja esitystaiteilija Ella Skoikan ja työryhmän Poet in my – my life as Fabou on musiikkia ja liikettä yhdistävä teos, joka tarkastelee elämän erilaisia tunteita ja affekteja ekologisesta surusta villeihin haaveisiin. Ohjelmakuvauksessa hauraaksi voimannäytteeksi luonnehdittu teos saa festivaalilla kantaesityksensä. 

Veera Lohinivan esitys Tuuli toi kaukaa sen ilman jota hengitin käsittelee asioiden ja olioiden välisiä suhteita zenmestari Thich Nhat Hanhilta lainatun keskinäisolemisen ajatuksen kautta. Janina Rajakankaan ja työryhmän Venus tutkii tyttöyden kysymystä erityisesti nuorten erotisoimisen kautta. Teoksen koreografia on toteutettu yhdessä niiden kanssa, joita asia suorimmin koskee: siis teinityttöjen. Samuli Emeryn ja Jessica Piaseckin to be brutally honest kuvailee itseään ”saturoiduksi ja säälittäväksi limboksi”, myöntyväinen keho yritetään saada nousemaan vastarintaan.

Festivaalin ohjelma ei rajoitu esitystaiteeseen. Inari Sandellin, Anniina Saksan ja Hertta Kiisken Softspeed-nimisen yhteisnäyttelyn tekijöitä yhdistää kiinnostus levon, unen ja empatian teemoihin, joita tarkastellaan muun muassa queerin, posthumanismin ja ekofeminististen teorioiden kautta. Runoudellekin on tilaa. Osuuskunta Poesian Avoimissa runoissa esiintyvät Niko-Matti Ahti, Kristian Blomberg, Maria Matinmikko ja Virpi Vairinen. Myynnissä myös kirjoja!

Ehkä-tuotanto: XS – Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaali.
30.11.–8.12.2022.  
Nykytaidetila Kutomo ja Titanik-galleria, Turku.
Osaan tapahtumista on vapaa pääsy. Liput ja lisätietoja täältä.

 

Liisa Pentti+Co & Sirius Teatern: Petollinen Valo ja unohduksen epidemia


Kuva: Sari Antikainen

Liisa Pentti+Co:n ja Sirius Teaternin yhteisproduktio Petollinen Valo ja unohduksen epidemia tutkii tanssiteatterin keinoin todellisuutta, josta unen ja levon turvallinen hämäryys on riisuttu pois. Teos hakee inspiraatiota Jonathan Craryn kirjasta 24/7: Late Capitalism and the Ends of Sleep (Verso, 2013), jossa käsitellään alaotsikon mukaisesti unen tilan kaventumista vallitsevassa tuotantojärjestelmässä. Muita viitepisteitä ovat saksalaisen Pina Bauschin koreografiat 1980-luvun alusta.

Petollisen Valon liikekieli on ryntäilevää, junnaavaa, toisteista ja pakonomaista. Toisto onnistutaan viemään usein niin pitkälle, että se synnyttää katsojassa suorastaan fyysisen reaktion. Tekee mieli käydä asettamassa seinää myöten levottoman kellon viisareiden tavoin pyörivät tanssijat levolle.

Esiintyjät nojaavat toisiinsa, mutta yhteys rakoilee. Ikään kuin kaikki katsoisivat vähän toistensa ohi. ”Jag är ensam”, toteaa eräs. Tanssiinkin kutsutaan ihmisen sijasta tuoli. Teos jää möyrimään alitajuntaan.

Jos katsomoon haluaa ottaa seuralaiseksi kirjan, suosittelen Tua Forsströmin runokokoelmaa Hevosten parissa vietetyn yön jälkeen (suom. Caj Westerberg). ”Tällaista se oli: Piti olla liikkeellä / koko yö, kytkeytyä verkostoihin, ottaa / yhteys Los Angelesiin, kaupunkiin, jolla ei ole keskustaa / Piti panostaa virtuaaliseen, ’Forunderlige arrangementer’ Musiikkitalon lämpiössä” ja sitä rataa.

Liisa Pentti+Co ja Sirius Teatern: Petollinen Valo ja unohduksen epidemia.
Teatteritalo Universum. Perämiehenkatu 13, Helsinki.

Jäljellä olevat esitykset: 30.11., 2.12., 3.12., 7.12., 9.12., 14.12. ja 15.12. klo 19.
Liput ja lisätietoja täältä.

 

Vinkkejä ja palautetta juttusarjaan liittyen voi lähettää suoraan lehden päätoimittajalle: taija.roiha@nvl.fi.

Jutut