Kosminen hurraahuuto runoudelle
Kansainvälisesti arvostetun kanadalaisen runoilijan Christian Bökin suuruudenhullussa Xenotext-projektissa loihdittiin genetiikan avulla runoileva bakteeri, joka jatkaa eloaan vielä sittenkin, kun aurinko on sammunut. Bök kirjoitti 25-vuotisen projektin ympärille kaksiosaisen runoteoksen, joka muistuttaa kirjallista laboratoriota.
Otso Venho: Kahtena niteenä julkaistun Xenotextin ytimessä on koe, jolla pyrit saamaan tuhoutumattoman Deinococcus radiodurans -bakteerin kirjoittamaan ”Eurydike”-nimisen runon sille syöttämäsi ”Orfeus”-runon pohjalta. Proteiinisynteesin kautta runoileva bakteeri on niin kestävä, että se jatkaa eloaan avaruudessa, kun aurinko on sammunut. Xenotextin ensimmäinen osa ilmestyi kymmenen vuotta sitten, ja tämän vuoden heinäkuussa ilmestyi työn sinetöivä toinen osa Coach House Booksin kautta. Kaiken kaikkiaan projekti vei sinulta 25 vuotta. Miksi työ kesti näinkin kauan?
Christian Bök: Syitä on tietenkin lukuisia. Projekti oli hyvin vaativa, ja sen onnistuminen vaati valtavasti yksittäisiä, itsessään suuria onnistumisia monella kirjoittamisen ja biokemian saralla. Aloitin Xenotext-projektin ollessani ihan tavallinen kirjallisuuden professori, jolla ei ollut juurikaan tietämystä luonnontieteistä. Projektin valmistuminen edellytti, että minun piti opiskella biokemian ammattilaiseksi. Monet tarvitsemistani biokemiallisista tekniikoista eivät olleet projektin alkuaikoina vielä olemassa. Iso osa ajastani kului näiden teknologisten puutteiden kiertämiseen. Tarvitsin projektia varten myös apukäsiä tiedemaailman puolelta, minkä vuoksi sen tekeminen kävi koko ajan kalliimmaksi ja hankalammaksi.
Tavoitteeni oli saada bakteeri synnyttämään proteiinisynteesin avulla teksti, joka olisi runollinen, saman kirjainmäärän omaava vastinpari kirjoittamalleni ”Orfeus”-runolle. Emme voineet juurikaan ennakoida, mitä bakteeri tulisi tekemään sen DNA:han syötetyllä kielellä. Oli siis lähes mahdotonta keksiä parametrit, joiden kautta ”Orfeus”-runon käynnistämä proteiinisynteesi loisi toisen runon, jossa olisi jotakin järkeä. Syntyneen lopputuloksen tuli olla elegantti, jotta projekti olisi esteettisesti perusteltu.
Laskimme, että todennäköisyys luoda DNA-runo, joka täyttäisi asettamani kriteerit, oli kosmisen pieni: yksi kahdeksasta biljoonasta (1: 8 000 000 000 000), ja tämä oli vain yksi projektin onnistumisen ehdoista. Katsoimme sivusta neljä vuotta, kuinka bakteeri synnytti sekavia proteiineja, jotka joutivat suoraa päätä silppuriin. Toimivaa geneettistä koodia metsästäessä tuntui kuin etsisi Hamletia Baabelin kirjastosta. Ajan mittaan aloin suhtautua bakteeriin kuin mielivaltaiseen jumalaan.
Kuin ihmeen kaupalla löysimme lopulta koodin, jonka avulla proteiinisynteesi loi vakaan, säännöllisesti toimivan runon. Tuo koodi paljastui lopulta ainoaksi mahdolliseksi ratkaisuksi. Onnistumisen myötä suhtaudun bakteeriin kuin lepyteltyyn jumalaan. Lepyttely vaati uhrin. Läpimurrosta huolimatta prosessi oli henkisesti musertava. Jos olisin tiennyt, kuinka hankala ja kallis projektista lopulta tuli, en varmaankaan olisi koskaan ryhtynyt siihen.
Olemattomien todennäköisyyksien puitteissa runon synty tuntui jopa hieman kauhistuttavalta. ”Eurydike” selkeästi keskustelee kirjoittamani ”Orfeus”-runon kanssa. Piirre tuo teokseen outoja, helvetillisiä, hadeeisia ulottuvuuksia. On kuin runo olisi kaiken aikaa muhinut bakteerin syövereissä kuin löytäjäänsä odottava muinainen fossiili.
Ajatus kahdesta, avaruuden tyhjiössä toisilleen jutustelevasta runosta on mielestäni hyvin koskettava.
Runolöydös todistaa, että kauneutta kytee kaiken aikaa jopa elämälle kaikista vihamielisimmissä ympäristöissä. Tahdoimme myös luoda todistusainestoa sille, että runot on kätketty geenimanipuloimaamme bakteeriin – se säteilee voimakasta, ruusunväristä hohtoa.
Suhteessa aiemmin mainitsemiini todennäköisyyksiin on hämmentävää, että galaksissamme on todennäköisesti myös kahdeksan biljoonaa tähden ympärillä kiertävää eksoplaneettaa. Galaksimme koosta huolimatta emme ole kohdanneet viitteitä tietoisesta elämästä, ja suurin osa näistä eksoplaneetoista ovat luultavasti pelkkiä aavikoita. Planeettamme saattaa hyvinkin olla linnunradan ainoa kolkka, jossa on runoutta.
Xenotext on myös runokirja, ja se sisältääkin paljon mitallista runoutta ja vanhoja runomuotoja: sonetteja, cinquaineja, akrostikoneja, silosäettä sekä heksametristä epiikkaa. Teos vaikuttaa juurtuvan sekä länsimaisen runouden että luonnontieteiden ihmeellisiin saavutuksiin. Miten runous ja genetiikka liittyvät toisiinsa?
Pyrin lähestymään genetiikan avulla runouden muinaisia juuria, johon kuuluu olennaisesti runouden rooli kulttuurisen perimän säilöjänä. Kadonneita sivilisaatioita koskeva tieto on säilynyt meille laajalti runouden ansiosta. Runous oli pitkään keskeisin tapa välittää kulttuurista tietoa sukupolvelta toiselle. Myös uskonnot ovat syntyneet runouden pohjalta – niiden moraalisina ja metafyysisinä peruskivinä toimivat monitulkintaiset, oraalisen tradition pohjalta syntyneet tekstikokonaisuudet. Tiede on kaapannut runoudelta muistajan roolin. Xenotext ehdottaa, että runous on nykyään aivan yhtä arvokasta kuin se oli sivilisaatiomme alkuvaiheissa. Uskon, että kaukaisessa tulevaisuudessa, kosmoksen kohtalonhetkien kynnyksellä, runoudella on tehtävänsä.
Lisäksi haluan purkaa vastakkainasettelua hähmäiseksi mielletyn runouden ja eksaktien tieteiden välillä. Tieteellinen mielikuvitus voi olla jopa runollista mielikuvitusta rikkaampaa – puhumattakaan niiden yhdistelmästä. Tieteen puolella kytevät ihmiskunnan hulluimmat ideat, ja sen diskurssit ovat runouden puolella yhä laajalti tutkimattomia. Runoilijat ovat olleet pitkään vastahankaisia tarttumaan teknologisiin aiheisiin. Tarjolla olisi puuteriluminen maasto, joka odottaa hiihtäjiä.
Miksi luulet, että teknologiset aiheet ja topokset eivät ole runoilijoiden huulilla?
Tuota voisi spekuloida loputtomiin. Jos vertaa runouden kirjoittamista vaikkapa viulunsoittoon, aloituskynnys on matala, ja täten runoilijaksi voi ryhtyä vailla sen suurempaa kunnianhimoa. Runouden kentällä on oma luddiittinen ulottuvuutensa. Monet kirjoittavat edelleen kuin internetiä ei olisi koskaan keksittykään.
Kirjoitin 10 vuotta sitten, toki hieman provokatiivisesti, että miten runoilijat viitsivät kirjoitella avioeroistaan samalla kun Titan-kuussa robotit valokuvaavat oransseja metaanijärviä. Meillä on modernin tiedonvälityksen myötä pääsy surrealistiseen, todenmukaisten aihioiden avaruuteen, josta ei kuitenkaan kirjoiteta. Kuinka vähän runoutta onkaan kirjoitettu esimerkiksi ensimmäisestä kuukävelystä?
Kirjoitetun runouden varhaisimman kerrostuman katoaminen on osaltaan kaventanut tapoja, joilla suuria tapahtumia voisi kuvata. Ihmiskunta on tehnyt asioita, joiden mittasuhteet kilpailevat Iliaan ja Odysseian myyttisten tarinoiden kanssa: pitkät ulkoavaruudelliset matkat, mannertenväliset sodat. Pyrin teoksellani vastamaan, edellä mainittujen aukkojen lisäksi, aikamme sosio-teknologisiin olosuhteisiin. Kirjoittamaan siitä, mikä on ja voisi olla todellista.
Miten runoilijat viitsivät kirjoitella avioeroistaan samalla kun Titan-kuussa robotit valokuvaavat oransseja metaanijärviä?
Käsillä olisi nyt lukuisia tapoja, joilla runoilija voisi erottautua joukosta. Paradoksaalisesti näitä tapoja on nyt vaikea kuvitella, koska olemme loputtomien mahdollisuuksien hemmottelemia. On ehkä liikaa tapoja olla runoilija.
Miten itse suhtaudut kirjaan ja kirjan mahdollisuuksiin? Miksi Xenotext on kirja?
Olen aina tuntenut vetoa kirjoihin – ne ovat kuin taikaesineitä, jotka ovat sulautuneet osaksi identiteettiäni. Toisaalta kirja on enemmän kuin esine. Kosmos itsessään on eräänlainen kirja, joka välittää meille informaatiota jatkuvalla syötöllä. Voimme esimerkiksi lukea tietoa taivaasta katsomalla kaukaisia tähdistöjä ja kysyä, millaista informaatiota ne voivat sisältää. Voisiko sivilisaatiomme kehittyä pisteeseen, jossa olisi mahdollista kirjoittaa runo öiseen taivaankanteen? Kuvitelma lienee päätön, mutta oleellista on, että asia on kuviteltavissa.
Ajattelen Xenotextin olevan eräänlainen orfinen laite, joka tuottaa kielen avulla vitaalisuutta sinne, missä elämää ei vielä ole. Runoilijana olen kiinnostunut rajoista, jotka ylittäessä informaation välittäminen käy mahdottomaksi. Teokseni yksi missio on näyttää runouden voima hyödyntämällä medioita, joiden ei intuitiivisesti voisi ajatella olevan runoudelle sopivia. Xenotext on eräänlainen kosminen hurraahuutoni runoudelle.
Runoilijat usein uskovat tyhjiin lupauksiin siitä, että taide olisi ikuista. Taide on kuitenkin kosmisessa mittakaavassa lyhytikäistä. Auringon räjähtämisen jälkeen meistä jää taiteen sijaan jälkiä, jotka eivät ole imartelevia. Planeettamme paikalla tulee säilymään lähinnä ydinjätteen aiheuttama taustasäteily sekä tyhjiössä leijuvista fossiileista löydettävissä olevat todisteet ekokatastrofista ja kuudennesta joukkosukupuutosta. Toivoisin, että meistä jäisi toisenlaisiakin merkkejä.
Taide on kosmisessa mittakaavassa lyhytikäistä.
Olisi hienoa, jos alienit tai superälykkäät pesukarhut lueskelisivat bakteeriin kätkettyjä runoja neljän miljardin vuoden päästä. Ensisijainen pyrkimykseni ei kuitenkaan ollut lähettää viestiä mahdolliselle intergalaktiselle lukijakunnalle, vaan luoda jotakin inspiroivaa, jossa korostuisi runouden potentiaali. Halusin myös todistaa, että kuka tahansa voi toteuttaa vaativan teknis-taiteellisen projektin, jos vain uhraa sille aikaa.
Vaikka Xenotext on monella tapaa kokeellinen teos, koin sen itse todella lähestyttäväksi. Ehkä siksi, että sen lukeminen tuntui kuin olisi murtautunut tuntemattomaan laboratorioon.
Suhtaudun itsekin teokseen laboratoriona. Pyrin tekemään näistä lyyrisistä askareistani mahdollisimman monipuolisia, jotta laboratorioon olisi auki useita eri sisäänpääsyjä, ja jotta siellä vieraillessa voisi pukeutua moniin eri takkeihin. Pyrkimykseni oli, että vaikka teoksen lähtökohtia olisi vaikea ymmärtää, lukija voisi nauttia runojen musikaalisuudesta ja sen haptisista puolista. Mitallisuus ja musikaalisuus toimivat myös hyppynä antiikin aikaan, jolloin runous toimi muistitekniikkana.
Kauneus on kirjoittajana minulle lähtökohta. Haluaisin, että runoni loisivat välittömän kauniita vaikutelmia. Kauneuskäsitykseeni liittyy oleellisesti myös mitallisuus, sillä mitallisuuden avulla runosta voi muotoutua sensorinen ilmiö. Runojeni äänen tulisi olla kuin tarinankertojan, jonka voisi kuvitella lausuvan tekstejä tulen äärellä. Mitallinen kirjoittaminen vaatii käsityöläisyyttä, joka ei päästä minua helpolla.
Teoksesi yksi pyrkimys on muuttaa William S. Burroughsin aforismi ”Kieli on virus avaruudesta” joksikin konkreettiseksi. Löysitkö tutkimustesi myötä orastavia vastauksia siihen, millainen virus kieli on?
Kielessä on jotakin pelottavaa, sillä sen outous on peräisin siitä itsestään. On kuin kieli olisi kaivertanut evoluution kautta tiensä ihmisen mieleen. Aivoissamme oleva puheen ymmärtämistä säätelevä Wernicken alue on luonnonvalinnan myötä oppinut olemaan kielen, tämän toismaailmaisen softan turvasatama.
Loisen lailla kieli antaa meille tietoisuuden vastineeksi siitä, että se voi lisääntyä ja levitä. Vaihtokauppa vaikuttaa passelilta – saammehan sen myötä kyvyn artikuloida kokemuksiamme. Joudumme kuitenkin käyttämään paljon kapasiteettia sen ylläpitämiseen, sillä kieli on jatkuvasti mielemme päällä. Runoilijana minusta tuntuu, että yritän takaisinmallintaa ufoa ihmiskäyttökelpoiseksi Alue 51:llä, ja näin sanoessani vitsailen vain osittain.
Kielellä on ehkä maagisin ja pelottavin voima maan päällä. Sen avulla voi käynnistää auton, mutta myös kaataa hallituksen. Se voi infektoida kaikki maailman koneet ja saada planeettamme infrastruktuurin pysähtymään. Kielen voima vaikuttaa myös biologiassa. RNA-tuotanto vaatii tietynlaisia semioottisia signaaleja, joita solujen pitää kyetä tulkitsemaan. Se, että nämä ilmiöt ovat semioottisesti luettavia, on kaiken elämän edellytys.
Millä muilla tavoin runous voi säilyttää muutosvoiman tässä ajassa?
Monin tavoin. Meillä on käsissämme uskomaton määrä erilaisia keinoja runouden luomiselle. Suhtaudun innostuneesti tekoälyyn työkaluna – se tulee säilömään kirjallista perimäämme sekä mahdollistamaan uudenlaisia kirjallisia kokeiluja. Monet kollegani suhtautuvat tekoälyyn paatoksellisen nurkkakuntaisesti, vaikka se voi rikastaa kieltä – tehdä siitä monipuolisempaa, voimakkaampaa, musikaalisempaa tai kauniimpaa.
Kielellä on ehkä maagisin ja pelottavin voima maan päällä.
On lamaannuttavaa, että runouden kentältä ovat kadonneet avantgardistiset liikkeet, joissa yhdistyisi kollektiivinen halu luoda uudenlaista runoutta uudenlaisista lähtökohdista. Jos runoutta ei koeta mahdollisuuksien leikkikenttänä, se ei voi kukoistaa. Ihmiset vaikuttavat täyttävän runolliset tarpeensa tätä nykyä muita teitä. Poetry has left the building.
Tarvitsemme runoutta, joka pyrkii olemaan hyvää tavalla, joka ei noudata ennalta määritettyjä hyvyyden kriteerejä. Sellaista, joka vähät välittää siitä, miten runoutta tulisi tehdä.
Luova impulssi lähtee huomiosta, että maailmassa on tyhjiö, joka olisi mahdollista täyttää – tuntematon ekosysteemi, josta kukka voisi versota.
Haastattelu on julkaistu joulukuussa ilmestyneessä Nooan arkki -numerossa (4/25). Jos kaipaat syvällisempää ajattelua elämääsi, tilaa Nuori Voima.
